Sulten midt om natten og spørgmål om mme, Aptamil HA

10. august 2008

Alder:
6 mdr.

Sulten midt om natten og spørgmål om mme, Aptamil HA

Kære Helen

Jeg bor i udlandet men er hjemme på ferie i Danmark med min lille søn på snart 6 mdr. Da jeg så din brevkasse tænkte jeg, at det lige er sådan en, jeg havde brug for at skrive til for at stille nogle spørgsmål med hensyn til sovevaner og ernæring, jeg ikke rigtig har fået svar på hos børnelægen, der hvor jeg bor…

Jeg ammede fuld til, indtil min søn blev 4 mdr., Han voksede meget hurtigt, og på et tidspunkt syntes jeg ikke rigtig, han fik nok næring gennem mælken, han var i hvert fald sulten hele tiden. Jeg begyndte derfor gradvist at give ham lidt mosede grøntsager og frugt og erstattede lidt efter lidt modermælken med Aptamil HA 1. Han viser ingen tegn på allergi, men det var den mælk, de anbefalede på hospitalet, hvor han blev født. Det stortrivedes han med indtil nu, hvor han i stedet for at vågne ved 5-6 tiden hver morgen er begyndt at vågne midt om natten og ikke falder til ro, før han får lidt mælk.

Mine spørgsmål er så, om det kunne hjælpe at gå over til Aptamil HA 2 nu lidt før han fylder 6 mdr. eller om jeg skal vente til han rent faktisk fylder ...

Annonce

... 6 mdr.? Kan man købe Aptamil på apoteket her i Danmark? Hvis ikke tænkte jeg på at give ham lidt vælling om aftenen i stedet for mælk med en lille smule rismel med vanillesmag, det mætter måske længere tid? Og må jeg egentlig give ham vælling, da den mælk der er i, ikke er den samme som i hans antiallergimælk?

Jeg synes, at han skal have lov til at spise, til han er mæt. Da han var ca. 5 mdr. målte han 70 cm og vejede 8,6 kg. Lægen mener, at han vejer lidt for meget, og at vi skal passe på, hvor meget mælk og mos, vi giver ham.

I øjeblikket spiser han:

tidlig morgen drikker han en smule mælk ved mig, ved 9-10 tiden ca. 210 ml. erstatningsmælk, til middag ca. 200 ml grøntsagsmos og 120-150 ml mælk, eftermiddag omkring 200 ml moset frugt og 120 -150 ml. mælk og til aften 210 ml. mælk med lidt rismel i.

Jeg synes ikke, det er ret meget mad og mælk for en lille dreng, der vokser meget hurtigt, tænker at det måske er derfor, at han vågner midt om natten. Han er en glad og tilfreds lille dreng med masser af energi. Hvad vil du råde mig til?

Venlig hilsen
Marianne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.