Brev:
Sulten midt om natten og spørgmål om mme, Aptamil HA
10. august 2008
Alder:
6 mdr.
Sulten midt om natten og spørgmål om mme, Aptamil HA
Kære Helen
Jeg bor i udlandet men er hjemme på ferie i Danmark med min lille søn på snart 6 mdr. Da jeg så din brevkasse tænkte jeg, at det lige er sådan en, jeg havde brug for at skrive til for at stille nogle spørgsmål med hensyn til sovevaner og ernæring, jeg ikke rigtig har fået svar på hos børnelægen, der hvor jeg bor…
Jeg ammede fuld til, indtil min søn blev 4 mdr., Han voksede meget hurtigt, og på et tidspunkt syntes jeg ikke rigtig, han fik nok næring gennem mælken, han var i hvert fald sulten hele tiden. Jeg begyndte derfor gradvist at give ham lidt mosede grøntsager og frugt og erstattede lidt efter lidt modermælken med Aptamil HA 1. Han viser ingen tegn på allergi, men det var den mælk, de anbefalede på hospitalet, hvor han blev født. Det stortrivedes han med indtil nu, hvor han i stedet for at vågne ved 5-6 tiden hver morgen er begyndt at vågne midt om natten og ikke falder til ro, før han får lidt mælk.
Mine spørgsmål er så, om det kunne hjælpe at gå over til Aptamil HA 2 nu lidt før han fylder 6 mdr. eller om jeg skal vente til han rent faktisk fylder 6 mdr.? Kan man købe Aptamil på apoteket her i Danmark? Hvis ikke tænkte jeg på at give ham lidt vælling om aftenen i stedet for mælk med en lille smule rismel med vanillesmag, det mætter måske længere tid? Og må jeg egentlig give ham vælling, da den mælk der er i, ikke er den samme som i hans antiallergimælk?
Jeg synes, at han skal have lov til at spise, til han er mæt. Da han var ca. 5 mdr. målte han 70 cm og vejede 8,6 kg. Lægen mener, at han vejer lidt for meget, og at vi skal passe på, hvor meget mælk og mos, vi giver ham.
I øjeblikket spiser han:
tidlig morgen drikker han en smule mælk ved mig, ved 9-10 tiden ca. 210 ml. erstatningsmælk, til middag ca. 200 ml grøntsagsmos og 120-150 ml mælk, eftermiddag omkring 200 ml moset frugt og 120 -150 ml. mælk og til aften 210 ml. mælk med lidt rismel i.
Jeg synes ikke, det er ret meget mad og mælk for en lille dreng, der vokser meget hurtigt, tænker at det måske er derfor, at han vågner midt om natten. Han er en glad og tilfreds lille dreng med masser af energi. Hvad vil du råde mig til?
Venlig hilsen
Marianne